|
||
powered by: GBC |
Auto gaz coraz popularniejszy - Onet.pl
23.09.2010
W 2009 roku stwierdzono, że blisko 2,2 miliona samochodów w naszym kraju jest zasilanych autogazem. W stosunku do roku 2008 jest to wzrost o 4,3 proc., a od 2007 rynek zmienił się aż o 5,9 proc. Spośród wszystkich aut osobowych w Polsce, odsetek tych napędzanych LPG, kształtuje się on na poziomie 13,5 proc. Co 5. kierowca tankujący autogaz w swoim samochodzie póki co jest skazany na obsługę przez pracowników stacji, ponieważ w Polsce jeszcze nie można samodzielnie tankować LPG. Eksperci z branźy podkreślają, że wprowadzenie samoobsługi przy tankowaniu LPG w Polsce byłoby korzystne dla klientów i mogłoby dać impuls do rozwoju rynku oraz do zwiększenia popytu na LPG. Jednak niezbędne jest prawne uregulowanie kwestii technicznych i kwestii bezpieczeństwa. Takie rozwiązania już działają np. w Holandii czy w Niemczech. Obecnie całkowita sprzedaż gazu skroplonego LPG w Polsce wyniosła 2,31 milionów ton (dane za rok 2009). Jeżeli chodzi o tendencje rozwoju rynku LPG w Europie, to - jak wynika z badania Autogas Roadmap, czyli zleconego przez Parlament Europejski projektu rozwoju tej branźy - w 2020 r. osobowych samochodów napędzanych gazem (zarówno LPG, jak i ziemnym) będzie w Europie ponad 20 proc. (obecnie jest ich około 2 proc). W samej Polsce, w 2009 roku zamontowano 140 tys. samochodowych instalacji LPG. Z ruchu wycofano zaś około 50 tys. starych aut na gaz. Zatem na koniec 2009 r. w kraju zarejestrowanych było 2,2 mln osobowych samochodów napędzanych LPG. To stawia nas w światowej czołówce (i na pierwszym miejscu w Unii Europejskiej). Więcej aut z tego typu instalacjami jest jedynie w Korei Płd. i Turcji. Na koniec 2009 roku łączna liczba punktów napełniania pojazdów gazem skroplonym LPG wyniosła 6050, co oznacza spadek o 300 szt. w stosunku do roku 2008. Taki spadkowy trend zaobserwowano już w poprzednich latach. Eksperci przewidują, że kurczenie się rynku stacji tak paliw tradycyjnych, jak i wyłącznie LPG, będzie w Polsce stałym zjawiskiem. Spadająca efektywność sprzedaży w przypadku niezależnych operatorów autogazu jest główną przyczyną zmniejszenia się ilości modułów autogazowych. Zamykane są stacje niedochodowe, niekorzystnie zlokalizowane, ale również te niespełniające wymogów ochrony środowiska. W ostatnich latach polski rynek detalicznej sprzedaży autogazu zdominowany był przez niezależnych operatorów. W ostatnim okresie zaczyna się to jednak zmieniać. Coraz więcej kierowców decyduje się na tankowanie gazu na markowych stacjach (np: BP), w związku z tym niezależne punkty tankowania powoli znikają z rynku. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z Budżetu Państwa "Fundusze Europejskie dla rozwoju regionu łódzkiego" |
|